Monday, 2 April 2012


RANCANGAN MENGAJAR
Nama kelas                                        : Al- Faris
Tunjang utama                                    : Komunikasi – Bahasa Malaysia
Tunjang disepadukan                          : Sains dan Teknologi – Awal Sains
Standard pembelajaran utama             :
(i)                 (BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respon.
Standard pembelajaran disepadukan  :
(i)                 (ST 13.1.4) Bersikap positif dalam menggunakan ICT.
(ii)               (ST 2.2.2) Membandingkan berat objek( lebih berat, lebih ringan)
Objek pembelajaran                            :
(i)                 Murid dapat bersikap positif dalam menggunakan ICT
(ii)               Murid dapat membandingkan berat objek
Pengetahuan sedia ada                        :
(i)                 Murid dapat mengenali alat sukan seperti raket, tali skipping , gelung rotan, trampolin dan lain-lain.

MASA
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID
Set induksi
(5 minit)

  •          Guru masuk ke dalam kelas sambil memakai pakaian sukan, dan guru memberi salam kepada murid-murid, sambil membawa kotak besar
  •             Guru meminta murid-murid meneka apa yang ada didalam kotak tersebut.
  •            Guru menerangkan tajuk pembelajaran pada hari ini.

  •      Murid-murid menjawab salam guru tersebut dan teruja melihat kotak besar yang di bawa oleh guru.

  •           Murid penuh dengan Tanya-tanya apa yang guru ingin lakukan.

  •           Murid-murid mendengar penerangan guru itu dengan tekun.
Langkah 1
(10 minit)
  •            Guru menunjukkan slide show kepada murid-murid tentang peralatan sukan .
  •           Guru menerangkan satu per satu tentang gambar peralatan sukan dan kegunaannya.
  •            Guru menyanyikan lagu peralatan sukan, kemudian menyuruh murid-murid mengikutnya bersama-sama.
  •            Murid-murid memberi tumpuan yang baik.
  •           Merid-murid melihat dengan teliti dan memberi perhatian yang bersungguh-sungguh.
           Murid-murid mengikut guru menyanyi serta melakukan gayanya sekal
Langkah 2
(10 minit) 
  •      Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan
  •           Guru menerangkan dan membuat demostrasi tentang aktiviti yang akan di lakukan.
  •           Guru memanggil wakil setiap kumpulan untuk memadankan gambar di hadapan dengan nama peralatan yang betul.
  •           Guru memberi pujian.
  •            Murid mengikuti arahan guru tersebut.
  •            Murid-murid memberi tumpuan dengan tekun.
  •            Murid datang kehadapan dengan berani dan membuat aktiviti tersebut dengan betul.
  •            Murid-murid berasa gembira 
Penutup 
(5 minit)
  •           Guru mengimbas kembali pembelajaran hari ini.
  •           Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu peralatan sukan kembali bersama-sama.
  •            Guru memberi lembaran kerja sebelum pulang ke rumah.
  •            Sebelum pulang guru menyuruh murid-murid membaca doa selepas belajar bersama-sama.
  •           Murid dapat menyebut nama peralatan sukan dengan betul.
  •          Murid menyanyikan lagu bersama guru dengan gembira.
  •            Murid-murid menerima lembaran kerja tersebut dengan gembira.
  •            Murid membaca doa beramai-ramai.


LEMBARAN KERJA


Nama               :
Tarikh              :
Padankan gambar di bawah.

 tali skip







raket









trampolin









gelung rotan




LAGU KANAK- KANAK

TAJUK LAGU: MARI KENAL
TONE:MANA JARI
Mari kenal
Mari kenal
Ini raket
Ini raket
Suka-suka main
Trampolin
Trampolin
Saya ada
Gelung rotan
Gelung rotan
Ini pula
Ini pula
Tali skipping
Tali skipping
Ini semua
Ini semua
alatan sukan

No comments:

Post a Comment